NagrodaAJNowak.jpgNajlepsi przedstawiciele świata akademickiego – naukowcy, dydaktycy i organizatorzy – nagrodzeni zostali jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień polskiej nauki, Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Uroczystość odbyła się w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Nagrody te to coroczne wyróżnienia przyznawane przez ministra nauki za wybitne osiągnięcia naukowe, indywidualne i zbiorowe osiągnięcia dydaktyczne oraz sukcesy organizacyjne dokonane w mijającym roku. Ważną kategorią jest oczywiście nagroda przyznawana za całokształt dorobku naukowego. 

Nagrody zostały ustanowione przez Ministra, aby wyróżnić naukowców prowadzących badania znaczące z perspektywy rozwoju nauki, społeczeństwa i gospodarki. Ma to swoje odzwierciedlenie w trzech kategoriach, w których są one przyznawane, tj. w kategorii badań podstawowych, w kategorii badań na rzecz rozwoju społeczeństwa oraz w kategorii badań na rzecz rozwoju gospodarki.

Ze względu na ogromne zróżnicowanie w tematyce osiągnięć przedstawionych we wnioskach w Zespole powołanym do ich opiniowania zasiadało 16 ekspertów reprezentujących różne dziedziny. Przed członkami Zespołu stanęło trudne zadanie przedstawienia maksymalnie trzech nominacji w każdej z kategorii. W tegorocznej edycji o przyznanie nagrody walczyło 27 ważnych osiągnięć min. z zakresu nauk medycznych, technicznych, humanistycznych czy też fizycznych.

Nagrodę za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne w kategorii badań na rzecz społeczeństwa otrzymała dr Aleksandra Wesołowska (Fundacja Bank Mleka Kobiecego, Wydział Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)

Łącznie nagrodzonych zostało 69 przedstawicieli świata akademickiego. Jednym z nich jest Prof. dr hab. inż. Andrzejk Nowak z Instytutu Techniki Cieplnej. Więcej na temat nagrody i wydarzenia można przeczytać na stronie: https://www.gov.pl/web/nauka/nagrody-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-2018-rozdane

 

 

 

 

Instytut Techniki Cieplnej Politechniki Śląskiej wraz z partnerami przemysłowymi ogłasza ogólnopolski konkurs na najlepszą pracę magisterską dotyczącą zastosowania metod obliczeniowych do symulacji procesów cieplno-przepływowych. Celem konkursu jest promocja osiągnięć studentów w zakresie zastosowań technik obliczeniowych w szeroko rozumianej technice cieplnej. Dzięki obecności w jury konkursu przedstawicieli przemysłu i firm softwarowych, informacje o najlepszych pracach i ich autorach będą docierać do potencjalnych pracodawców. Na tegoroczną edycję konkursu można przesyłać prace magisterskie i wyróżniające się prace inżynierskie obronione między 1 stycznia 2018 a 31 grudnia 2018. Prace mogą być napisane po polsku lub angielsku. Termin zgłaszania prac: 30.01.2018. Szczegółowe zasady konkursu oraz plakat w wersji elektronicznej umieszczone są na stronie domowej www.itc.polsl.pl/konkurs.konkurscfd2019.jpg

obrazek_ogloszenia2018.jpgW związku z otrzymaniem finansowania projektu w ramach konkursu OPUS14 pt.: Modelowanie numeryczne oraz analiza skurczowego ucisku naczyń na osadzanie się blaszki miażdżycowej w tętnicach wieńcowych pod kierownictwem Prof. Ryszarda Białałeckiego ogłoszony został konkurs na stanowisko DOKTORANT STYPENDYSTA. Wyniki konkursu można znależć na stronie Wydziału Inzynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej. Bezpośredni link znajduje się poniżej:

 

http://ise.polsl.pl/aktualnosci.html

 

PBL2018.jpgW wyniku przeprowadzonego na Politechnice Śląskiej konkursu 9 projektów interdyscyplinarnych zespołów, w skład których wchodzą pracownicy oraz studenci Wydziału IŚiE, zakwalifikowanych zostało do realizacji  w ramach Indywidualnych Programów Studiów ze wsparciem finansowym w semestrze zimowym 2018/2019. 

Wśród nich znalazły się 3 projekty których opiekunami są pracownicy Instytutu Techniki Cieplnej

- Budowa wirtualnego narzędzia do analizy zmian chorobowych zwężonych miażdżycowo tętnic wykorzystując numeryczną mechanikę płynów CFD (opiekun główny dr hab. Wojciech Adamczyk),

- Projekt i wytworzenie mikroukładu w systemie mikroprzepływowej hodowli komórek ludzkich (opiekun dr Z. Ostrowski),

- Zautomatyzowana i bezobsługowa ocena stanu technicznego wielkogabarytowej konstrukcji inżynierskiej pod względem identyfikacji oraz lokalizacji uszkodzeń (opiekun prof. R. Białecki).

 

Kształcenie w ramach PBL (Project Based Learning) jest zorientowane projektowo i polega za zastąpieniu części zajęć zajęciami polegającymi na realizacji w niewielkich grupach (4-6 osób) studenckich konkretnych interdyscyplinarnych projektów związanych z ideą Przemysłu 4.0. Kształcenie w formie PBL pozwala na zaangażowanie studentów w badania naukowe i prace rozwojowe oraz umożliwia wykreowanie ich innowacyjnego myślenia.

Projekty są realizowane w ramach I-go konkursu finansowania Indywidualnych Programów Studiów realizowanych w formie PBL w ramach projektu "Politechnika Śląska jako Centrum Nowoczesnego Kształcenia opartego o badania i innowacje". Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. (zo)